De TPMS-sensor (Tyre Pressure Monitoring System) is een systeem dat de bandenspanning in real time meet en een waarschuwing geeft bij een problemen met de bandenspanning. Dankzij deze sensor kan autopech (lekke banden, scheuren, enz.) en/of ongevallen worden vermeden.
Fabrikanten kunnen kiezen uit twee TPMS-technologieën:
TPMS: indirect systeem
Bij een indirect systeem bepaalt het voertuig de bandenspanning via de rolomtrek van het wiel. Deze gegevens worden via een bestaand systeem zoals ABS of ESP naar de boordcomputer gestuurd.
Dit type systeem is ontworpen om in werking te treden wanneer een van de wielen ongeveer 20% van de oorspronkelijke spanning verliest. Het probleem wordt aangegeven door een indicator op het dashboard.
Mocht u in deze situatie terechtkomen, dan adviseren we u om zo snel mogelijk te stoppen om de toestand van de banden en de spanning te controleren.
TPMS: direct systeem
Elektronische kleppen
Deze kleppen kunnen verschillende vormen hebben en op verschillende plekken op het wiel zijn geplaatst. De elektronische klep is de meest voorkomende bij directe systemen. Hij heeft dezelfde vorm als een traditionele klep, met als enige verschil dat hij een starre behuizing heeft waarin de druksensor is ondergebracht. Vanwege hun positie in het wiel gaan elektronische kleppen vaak kapot of raken beschadigd.
Andere directe systemen
Er worden nu andere oplossingen voorgesteld om breken of beschadiging van de sensoren te voorkomen. Er zijn sensoren die rechtstreeks in de band worden geïntegreerd.
Deze sensoren worden na installatie op de banden bevestigd en zijn onzichtbaar. Ze werken als elektronische ventielen en berekenen de bandenspanning.