Waarvoor dient stuurbekrachtigingsolie?
Tegenwoordig zijn alle auto's uitgerust met stuurbekrachtiging, waardoor de bestuurder zich minder hoeft in te spannen om de wielen te sturen. Stuurbekrachtigingsvloeistof maakt deel uit van dit systeem om een goede smering te garanderen.
Stuurbekrachtigingsolie is opgenomen in hydraulische of elektrohydraulische stuurbekrachtigingssystemen. Voor sommige elektrische systemen zijn geen vloeistoffen nodig. De stuurbekrachtigingsolie is de zogenaamde ATF, wat Automatic Transmission Fluid betekent.
Zoals bij alle andere olie voor auto's zijn er verschillende soorten.
- Minerale oliën op basis van geraffineerde aardolie en diverse additieven
- Synthetische oliën bestaande uit geraffineerde aardolie, polyvinylalcohol, polyester en diverse additieven.
- Half synthetische oliën bestaande uit een minerale basis gemengd met een synthetische basis
Dankzij de aanwezige additieven heeft stuurbekrachtigingsolie verschillende eigenschappen, zoals slijtvastheid, corrosiebestendigheid en anti-schuimvorming.
Dit beschermt het hydraulische systeem, vermindert de slijtage van de onderdelen en verlengt de levensduur hiervan. Stuurbekrachtigingsvloeistof vermindert ook het motorgeluid.
Stuurbekrachtigingsolie voldoet aan de door General Motors vastgestelde Dextron-criteria voor viscositeit, dichtheid en vlampunt (de minimale ontbrandingstemperatuur).
Welke stuurbekrachtigingsvloeistof moet u voor uw auto kiezen?
Stuurbekrachtiging werkt met verschillende soorten olie: minerale, half synthetische en synthetische. Dus hebben deze drie oliën ook verschillende eigenschappen en viscositeiten.
U zult ook merken dat er verschil is in kleur bij stuurbekrachtigingsolie. De kleur heeft geen invloed op de kwaliteit van de olie en geeft niet aan of het om minerale olie, synthetische olie of semi-synthetische olie gaat.
Meng geen twee soorten stuurbekrachtigingsvloeistof door elkaar. De juiste vloeistof voor uw auto vindt u in het onderhoudsboekje. Volg de aanbevelingen van de fabrikant.
Wat zijn de symptomen dat de stuurbekrachtigingsolie ververst moet worden?
U moet de stuurbekrachtigingsolie mogelijk verversen als u een van de volgende symptomen opmerkt:
- Lekkende stuurbekrachtigingsolie
- Een abnormaal geluid bij het draaien aan het stuurwiel
- Het sturen gaat moeilijker
- Er hangt een brandlucht in het passagierscompartiment
Wanneer moet de stuurbekrachtigingsolie worden ververst?
Stuurbekrachtigingsolie verliest zijn eigenschappen na verloop van tijd en afgelegde kilometers. Hij kan ook voortijdig degraderen als hij niet geschikt is voor het voertuig, als de stuurinrichting beschadigd of overbelast is (zoals bij agressief rijden), of als hij oververhit raakt.
Daarom moet de stuurbekrachtigingsolie regelmatig worden ververst volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Deze vervangingstermijn is gewoonlijk 100.000 km of om de 4 jaar, maar deze aanbevelingen kunnen variëren.