Functie van de katalysator
Na de milieukwestie in de openbare debatten is begin jaren negentig de katalysator ontwikkeld. Het doel was de hoeveelheid vervuilende stoffen die een voertuig uitstoot te verminderen en de giftige gassen in gezuiverde of inerte gassen om te zetten. Op auto's die na 1994 zijn gebouwd is deze katalysator verplicht geworden.
De katalysator wordt ook wel katalysator genoemd. Hij is gekoppeld aan het roetfilter (DPF) van dieselmotoren om deeltjes te verwijderen die niet door de katalysator worden omgezet. Bij dieselmotoren vullen beide elkaar aan.
Dieselauto's zijn uitgerust met een tweeweg-katalysator. Dit betekent dat koolwaterstoffen en koolmonoxide worden omgezet in water en kooldioxide. Maar de katalysator is vaak gekoppeld aan het roetfilter om stikstofoxiden te verwijderen. Dit verklaart waarom het roetfilter en de katalysator zich op dezelfde plaats bevinden, in de uitlaatpijp net na de motor.
De katalysator verricht verschillende chemische omzettingen om de in de uitgestoten gassen aanwezige deeltjes minder giftig te maken: dit wordt katalyse genoemd. Een plaat in een roestvrijstalen behuizing, in de vorm van een honingraat, filtert de moleculen.
De katalysator in benzinemotoren bestaat uit 3 kanalen. Koolwaterstoffen worden omgezet in water en kooldioxide, stikstofoxiden in kooldioxide en stikstof, en koolmonoxide in kooldioxide.
Een hoge temperatuur, hoger dan 400 °C, is nodig om de katalysator goed te laten functioneren. Anders kan hij de vervuilende uitlaatgassen onmogelijk omzetten in minder schadelijke uitstoot. Op korte trajecten kan hij niet het nodige vermogen bereiken en is hij dus niet effectief.
Symptomen van een niet-werkende katalysator
Hoewel de katalysator een lange levensduur heeft, kan hij soms een storing krijgen. Roet verstopt het als het zich ophoopt. Vervuiling of storing van de katalysator is gemakkelijk op te sporen met bepaalde tekenen.
Dit zijn de belangrijkste signalen die u waarschuwen voor een storing:
- Verlies van motorvermogen
- Herhaaldelijk afslaan van de motor
- Het 'verzuipen' van de motor
- De motor komt moeilijk op toeren.
- Overmatig brandstofverbruik
Wanneer moet u uw katalysator vervangen?
In principe is het mogelijk om tussen 100.000 km en 150.000 km met de katalysator te rijden. Maar deze tijd staat niet vast en hangt vooral af van andere mechanische problemen en uw rijgedrag.
Katalysatoren hebben tegenwoordig een lange levensduur. Er moet echter worden gezorgd voor een goed onderhoud om te voldoen aan de geldende milieunormen.