Rol van de brandstofmeter
De brandstofmeter werkt met behulp van een sensor en controleert het niveau van de resterende brandstof in de tank om de bestuurder te informeren over de hoeveelheid diesel, benzine of gas in de tank. De sensor heeft de vorm van een vlotter, ook wel 'detectie-unit' genoemd. Hij is verbonden met een potentiometer en is rechtstreeks in de tank ingebouwd. Op het dashboard is een elektronisch systeem met een indicatielampje verbonden met deze sensor, zodat het brandstofniveau op elk moment kan worden gecontroleerd. Als de tank bijna leeg is en de reserve is bereikt, gaat er een rood of oranje lampje branden.
Symptomen van een defecte brandstofniveausensor
- Als de meter niet overeenkomt met het werkelijke brandstofpeil of zich abnormaal gedraagt, d.w.z. in korte tijd van leeg naar vol en weer terug, is er een probleem.
- Ongeacht het brandstofniveau, volle tank of reserve, de meter beweegt niet en blijft gefixeerd.
Wanneer moet de brandstofniveausensor worden vervangen?
De brandstofniveausensor is onmisbaar om het brandstofverbruik te bewaken, maar kent geen specifieke vervangingsperiode. Om duidelijke redenen van dagelijks comfort is het echter raadzaam de meter te vervangen zodra de hierboven genoemde symptomen zich voordoen.