De Abarth legende werd geboren uit een uitdaging die Karl Abarth zichzelf stelde.
Toen Karl elf jaar was heeft hij de houten wielen van zijn step bedekt met een riem om sneller te kunnen steppen en de anderen te verslaan in een race in zijn wijk. Service omzetten in prestaties is het DNA van Karl Abarth, die geobsedeerd is door wedstrijden en zichzelf voortdurend uitdaagt om nieuwe records te breken. Na gewerkt te hebben in de chauffeurs-, auto- en motorindustrie, richtten Karl Abarth en Guido Scagliarini in 1949 Abarth & C. op.
De eerste auto die werd geproduceerd, de 204 A Roadster, was gebaseerd op de FIAT 1100 en won onmiddellijk de Italiaanse kampioenschappen 1100 Sport en Formule 2. Binnen enkele jaren had Abarth & C. 375 mensen in dienst en produceerde ongeveer 300.000 uitlaten per jaar.
Abarth auto's moeten flexibel, efficiënt en krachtig zijn, maar vooral klein en agressief, naar het voorbeeld van de schorpioen. Zijn aangepaste auto's hebben elke race waaraan ze deelnamen gewonnen, en Karl Abarth is zelf houder van vele records.
In de jaren vijftig en zestig werd het merk Abarth in de collectieve verbeelding steeds meer geassocieerd met sportiviteit, verandering en prestaties. Dit is dus een echte revolutie in de sportwagenindustrie.
Toen Karl Abarth 57 jaar oud was, reed met zijn Fiat Abate G-Klasse '1000 monoposto record' om een acceleratierecord te behalen. De volgende dag brak hij hetzelfde record in de E-Klasse eenzitter. Om in de cockpit te komen, had hij een appeldieet moeten volgen om 30 kilo af te vallen.
Het DNA van het merk Abarth is niet veranderd en is nog steeds synoniem aan prestaties, rijplezier en sportiviteit. Door voortdurend nieuwe uitdagingen aan te gaan, unieke auto's te creëren en sterke emoties op te wekken bij degenen die het geluk hebben ermee te rijden, gaat het verhaal van de Scorpion verder.