Veerpoten zijn essentieel voor de een goede werking van de schokdempers en voor het behoud van de juiste uitlijning van de banden van het voertuig. Dit auto-onderdeel wordt gebruikt in alle hedendaagse voertuigen met voorwielaandrijving.
Een veerpoot is een van de verschillende soorten schokdempers die tegenwoordig op alle voertuigen met voorwielaandrijving worden gebruikt. De veerpoten bevinden zich op de fusees en zijn via gewrichten verbonden met de onderste draagarmen.
Dit onderdeel maakt deel uit van de constructie van de ophanging; bij sommige soorten ophanging kan het worden vervangen door een bovenste draagarm en een kogelgewricht. Veerpoten zijn echter lichter en nemen minder ruimte in dan andere soorten vering. Om deze twee redenen wordt deze vaker gebruikt.
In het algemeen bestaat de veerpoot uit een veer die het gewicht van de auto ondersteunt, een schokbrekerhuis, veerschotels en een schokdemper. De functie van de schokdemper is het beheersen van de beweging van de veer en de ophanging.
Veerpoten worden gebruikt voor de volgende twee functies:
Veerpoten zijn essentiële onderdelen voor de besturing van het voertuig, de beheersing, het remmen en de uitlijning van de wielen.
Er bestaan twee soorten veerpoten:
De zuiger aan het eind van de zuigerstang duwt de hydraulische vloeistof weg, zodat de veer, en daarmee ook de ophanging, kan bewegen. De veerpoten hebben een ventielsysteem dat verhogingen en verlagingen van de verplaatsingssnelheid van de veer tegengaat.
Dit systeem past hogere en lagere druk toe om het voertuig af te remmen en ervoor te zorgen dat de bestuurder het voertuig onder controle heeft.
In het algemeen vertoont de slijtage van dit onderdeel van het dempingssysteem verschillende tekenen:
Wanneer een van de veerpoten van uw auto begint te verslijten, krijgt u hiervan ongebruikelijke signalen. Gemiddeld moeten de veerpoten, afhankelijk van het voertuigmodel, elke 80.000 tot 100.000 kilometer worden vervangen.