Dit is een gietijzeren schijf met een getande ring rondom de rand. Het bevindt zich bij de motoruitgang, net voor de koppeling. Hij is bevestigd aan de krukas om de draaibeweging ervan over te brengen.
Het vliegwiel en de functies ervan zijn absoluut essentieel voor het voertuig. Hij dient om de rotatie van de motor via de koppeling en de versnellingsbak naar de wielen over te brengen.
Bovendien vervult hij als onderdeel van zowel de koppeling als de motor verschillende essentiële taken. Hij brengt de rotatie van de motor over, maar regelt deze ook. Via de koppeling speelt het vliegwiel een rol bij het starten van het voertuig, dankzij de tandkrans.
Naarmate de technologie voortschrijdt, is de belasting van de transmissieonderdelen van dieselmotoren door het motorkoppel groter geworden. Om de vliegwielen, die trouwens zware onderdelen zijn, niet te zwaar te belasten, hebben de fabrikanten een dubbelmassavliegwiel ontwikkeld.
Hij bestaat uit twee massa's die aan elkaar verbonden zijn door klemmen, kogellagers en een veer. De ene is verbonden met de krukas en de andere met de transmissie van de auto.
Een conventioneel vliegwiel vervangen is goedkoper dan een vliegwiel met dubbele massa.
Het vliegwiel vormt een essentiële schakel tussen de motor en de koppeling. Met het stuurwiel, niet te verwarren met het vliegwiel, kan de bestuurder het voertuig besturen, terwijl het vliegwiel het voertuig laat bewegen door de aandrijfkracht van de motor. Het heeft de vorm van een gietijzeren schijf en bevindt zich bij de motoruitgang. Het gewicht ervan varieert gemiddeld van 5 tot 10 kg.
Het vliegwiel heeft vele functies: schokkende beweging en afslaan beperken, de draaibeweging naar de koppeling en de versnellingsbak overbrengen en de motor gelijkmatig en soepel laten starten.
Tegenwoordig zijn de meeste dieselauto's uitgerust met een dubbelmassavliegwiel. Naast het bieden van rijcomfort vermindert het ook trillingen als gevolg van kinetische energie. Daardoor vermindert het ook de trillingen die oudere vliegwielen ondervinden als gevolg van het hoge koppel van dieselmotoren.
Aangezien dit geen slijtageonderdeel is, zijn er geen speciale aanbevelingen. Tekenen van zwakte kunnen echter al optreden vanaf 200.000 kilometer.
Het is niet ongewoon dat een vliegwiel defect raakt vanwege zijn kwetsbaarheid, vooral bij sommige auto's met nieuwere dieselmotoren.
Een versleten vliegwiel is niet gemakkelijk op te sporen. Een koppelingsprobleem of een defect vliegwiel zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden.
De volgende tekenen kunnen voorkomen bij een probleem met het vliegwiel:
Deze signalen moeten serieus worden genomen. U moet in dit geval naar de garage gaan om de staat van het vliegwiel te laten nakijken.