De koppelingsset bestaat uit een reeks mechanische onderdelen en zorgt voor de ontkoppeling van de motor en de versnellingsbak, zodat u kunt starten en schakelen. Het vliegwiel brengt de rotatie van de motor over op de koppeling.
Door het koppelingspedaal in te trappen worden de verschillende onderdelen van de koppelingsset ontkoppeld om van de ene versnelling naar de andere te schakelen. De koppelingsset bestaat uit een koppelingsdruklager en een koppelingsplaat. Dit geheel wordt het diafragma genoemd.
Het koppelingsmechanisme, ook bekend als de plaat, brengt het vliegwiel en de koppelingsplaat samen.
Dit onderdeel bestaat uit een bolvormig diafragma met radiale sleuven, de vingers, en is essentieel voor de goede werking van uw voertuig. Deze 'vingers' werken samen en functioneren als een hefboom en vormen zo de koppelingsdrukveer.
De koppelingsplaat wordt gemaakt van plaatstaal en op een steunplaat geplaatst die zelf weer verbonden is met de krukas. De pakkingen worden dan aan de krukas bevestigd.
Het koppelingsdruklager, dat zich achter de koppelingsvork bevindt, is een soort hefboom die door de koppelingskabel wordt aangestuurd.
Het druklager wordt aangestuurd door de koppelingsvork. Het pedaal stuurt de vork aan door druk uit te oefenen op het koppelingsdruklager. Dit druklager drukt op het koppelingsmechanisme. Dit staat bekend als ontkoppeling, de schijf die de versnellingsbak en de motor verbindt wordt ontkoppeld.
Aan de volgende symptomen kunt u zien of u de koppelingsset en het vliegwiel moet vervangen:
Het is bijna onmogelijk om goed te schakelen als de koppelingsset versleten is. Het is zelfs mogelijk dat de situatie verergert waarbij andere onderdelen worden beschadigd en ook nog het brandstofverbruik aanzienlijk toeneemt.
Een koppelingsset mag niet worden verwaarloosd. Dit onderdeel gaat niet eeuwig mee en wordt beschouwd als een slijtageonderdeel. Als algemene regel geldt dat een koppelingsset gemiddeld om de 150.000 kilometer moet worden vervangen.