Het roetfilter, ook DPF genoemd, maakt deel uit van het filtersysteem van het voertuig. Het heeft tot doel de vervuilende deeltjes die bij de verbranding door de motor vrijkomen te filteren, nog voordat ze de uitlaat verlaten.
Het roetfilter zit voornamelijk op dieselmotoren, maar wordt sinds 2016 ook op benzineauto's geïnstalleerd. Het bevindt zich na de motorgang, op het uitlaatsysteem van de auto.
Bijna 99% van de vervuilende stoffen wordt er door de DPF uitgefilterd. Voor een goede werking van het roetfilter zijn twee stappen nodig:
Fase 1: filtratie, of het opvangen van deeltjes
Het roetfilter vangt in deze fase de door de motor geproduceerde vervuilende uitstoot op. De in het filter opgeslagen deeltjes vormen een roetlaag die aanslag wordt genoemd. Dit laatste zal de prestaties van de motor verstoren en verminderen.
Fase 2: regeneratie
De tweede fase lost het voorgaande probleem op via regeneratie. Roetaanslag die zich tijdens de filtratie ophoopt, wordt verwijderd, het is eigenlijk een soort automatische reiniging van het roetfilter.
De temperatuur van uw uitlaatleiding wordt door de motor verhoogd, waardoor de deeltjes op natuurlijke wijze worden verbrand. Sensoren aan de uiteinden van het filter detecteren of het filter aanslag heeft, of vuil of verstopt is.
Deze sensoren informeren de motor over de staat van het filter waarna de motor de uitlaatgassen verhit om de deeltjes te verwijderen. Dan kan er een nieuwe cyclus beginnen.
Om de temperatuur waarbij de deeltjes worden verbrand te verlagen kan een additief worden toegevoegd aan de brandstof. Daardoor zal de verbranding een kortere cyclus hebben. U moet echter niet vergeten het additief regelmatig bij te vullen.
Er zijn bepaalde tekenen die u een idee geven van de staat van uw roetfilter:
Hoewel het roetfilter geacht wordt de gehele levensduur van het voertuig mee te gaan, kan deze toch verslijten, afhankelijk van hoe vaak u rijdt, uw rijgedrag, de omgeving, enz.
Een opeenhoping van roetaanslag verstopt het roetfilter tijdens zijn werking. Als u niet lang genoeg rijdt, vooral op de snelweg, wordt het roet niet verbrand en raakt de DPF verstopt. Om deze te reinigen moet u de koolaanslag verwijderen door op hoge snelheid te rijden en een speciaal additief gebruiken.