De ruitensproeier is een apparaat dat onder de motorkap is gemonteerd. Er zitten ook twee sproeikoppen boven op de motorkap, vlak bij de voorruit. Ze worden dicht bij elkaar geplaatst om een verstuiving van de ruitensproeiervloeistof tot stand te brengen. De rest van het systeem is verbonden met het ruitensproeiervloeistofreservoir dat de vloeistof door de sproeiers laat circuleren en onder hoge druk op de voorruit spuit. Het sproeien gebeurt in 4 kleine straaltjes die uit de twee ruitensproeiers komen. Deze hebben elk 2 gaatjes.
Voor de achterruit is er slechts één sproeikop, omdat het te reinigen oppervlak van de ruit meestal klein is.
De ruitensproeier kan worden aangezet met een knop op het dashboard of een hendel op het stuurwiel.
Als er niets gebeurt wanneer u de ruitensproeier activeert, vergeet dan niet het peil van de ruitensproeiervloeistof te controleren. Als er geen vloeistof meer is, moet u meer toevoegen om de voorruit te kunnen reinigen. Als het niveau van de ruitensproeiervloeistof voldoende is, zit het probleem in de sproeikoppen van de ruitensproeiers.
Als de ruitensproeier geen sproeivloeistof meer levert, is er een storing in het systeem zoals:
Als u een van deze symptomen opmerkt, kan de sproeikop van de ruitensproeier gewoon verstopt zijn en moet u snel reageren.