De oorsprong van Volkswagen gaat terug tot nazi-Duitsland in de jaren dertig, toen het een populaire auto wilde bouwen. Op verzoek van Adolf Hitler creëerde Ferdinand Porsche de eerste Volkswagen in de geschiedenis, het 'Type 1', ook bekend als de Kever.
Het uitbreken van de oorlog veranderde echter de plannen voor de fabriek in Wolfsburg, die in 1939 werd voltooid, en hij werd omgebouwd tot een munitiefabriek, die luchtvaartonderdelen vervaardigde en militaire voertuigen op basis van het Type 1 produceerde. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog waren de Amerikanen de eersten die Wolfsburg bereikten, maar zij vonden dat er geen financieel voordeel zat in het opnieuw opstarten van de verlaten Volkswagenfabriek.
De productielocatie werd toen onder Britse jurisdictie geplaatst. Kolonel Charles Radclyffe raakte geïnteresseerd in deze ongewone auto en nam in januari 1946 de technische leiding van de fabriek over. Twee maanden later rolde de 1000ste Kever, ofwel het officiële Type 1, van de productielijn. Groot-Brittannië, dat door de oorlog was verwoest, maakte er snel een exportauto van en zag het als een soort terugbetaling van de Duitse oorlogsschulden.
Toen Volkswagen in oktober 1949 aan de Duitsers werd verkocht, hadden de Britten het als eerste merk in de geschiedenis al tot een internationaal merk gemaakt. De eerste door Volkswagen ontwikkelde auto was zo succesvol dat het merk tot 1962 wachtte met de lancering van een nieuwe stationwagen, en in 1973 werd de Passat gelanceerd.
Maar het duurde tot de beëindiging van de Keverproductie in Wolfsburg in 1974 voordat de Duitse fabrikant een ander legendarisch model lanceerde: de Golf. In die tijd betwijfelden veel mensen of een auto die qua ontwerp en functie zo verschilde van de Kever, het publiek zou aanspreken. In minder dan drie jaar zijn er een miljoen exemplaren van de Golf verkocht, de lancering van de nieuwe auto van Volkswagen is een succes. Een van de redenen voor dit succes is de timing van Volkswagen, die deze zuinige auto uitbracht onmiddellijk na de oliecrisis van 1973.
Tegenwoordig is Volkswagen een wereldwijd erkend merk en is de Volkswagen Groep een van de drie grootste autofabrikanten ter wereld.